Від початку вторгнення Росії в Україну основна увага суспільства за законами воєнного часу сфокусована на підтримці армії. Але не варто забувати, що критично важлива для обороноздатності країни й робота стратегічних галузей економіки, у тому числі зв'язку. І тут, окрім мобільного зв'язку, вкрай важливий і дротовий задля стабільності загальної системи. Тому в центрі уваги опинився найбільший оператор фіксованого зв'язку компанія "Укртелеком". Українські Новини розпитали директора компанії Юрія Курмаза, як компанії вдається забезпечувати зв'язок в умовах бойових дій, наскільки значних збитків уже завдала війна і як компанія підтримує своїх абонентів у нинішніх надзвичайно складних умовах воєнного часу.

Які збитки компанії від російського вторгнення на сьогодні, хоча б орієнтовно? Скільки співробітників компанії загинули і поранені внаслідок бойових дій? Чи подаватимете позови до міжнародних судів для компенсації збитків?

Наш пріоритет – це безпека працівників і членів їхніх сімей. На жаль, багато з них опинилися у найбільш гарячих точках бойових дій і були змушені евакуюватися. Один співробітник "Укртелекому" загинув, двоє отримали поранення, сотні евакуйовано або переміщено, з іще більше ніж ста колегами у нас немає зв'язку кілька днів – ми дуже сподіваємося, що незабаром знову їх почуємо.

Якщо ж говорити про фінансові збитки бізнесу, то зрозуміло, що вони вже понад мільярд гривень. Точну цифру я зараз, звісно, не озвучу, але порядок саме такий.

Що ж до подання позовів, то це питання ми будемо опрацьовувати пізніше.

На яких територіях України недоступний зв'язок від "Укртелекому?" Чи є зв'язок і управління майном та обладнанням на територіях під російським контролем, насамперед у Херсонській області та Приазов'ї?

Стан мережі зараз у постійній динаміці – критична інфраструктура та ключові магістралі працюють у повному обсязі. Періодично виникають ушкодження, що призводять до погіршення чи відсутності зв'язку в окремих областях. Так, на момент проведення інтерв'ю працюють 80% районних вузлів зв'язку, але є області, де працюючих вузлів значно менше: Луганська обл. – 4%, Харківська обл. - 55%, Запорізька обл. – 71%. Зрозуміло, що проблеми зі зв'язком виникають саме там, де йдуть найжорсткіші бойові дії. Часто протягом дня ситуація кардинально змінюється.

Це стосується й недавно окупованих територій. Зокрема, у Херсонській області ми надаємо послуги практично в повному обсязі.

Щойно з'являється можливість, ми відновлюємо зв'язок. З початку війни ми відновили (після пошкоджень) інтернет у більше ніж 1000 населених пунктів. Наші співробітники – справжні герої!

Часто ми працюємо разом з іншими операторами, як-от "Київстар", Vodafone Україна, "Тенет" і ЕТТ. Бачу, що культура великих телекомунікаційних компаній в Україні змінилася: зникло саме поняття конкуренції в довоєнному значенні цього слова, як СЕО, так і команди операторів націлені на спільну мету – перемогу України в цій війні, підло розпочатій Росією.

Також ми відчуваємо підтримку міжнародних партнерів, зокрема Iskratel і Orange Polska, які допомагають нам і міжнародними каналами зв'язку, й обладнанням, і гуманітарною допомогою.

Яку підтримку від держави ви отримуєте, зокрема, при проведенні ремонтних робіт? Чи є у компанії програми з підтримки армії або вимушених переселенців?

Від держави фінансової підтримки ми не отримуємо. Навпаки, зі свого боку "Укртелеком" уже спрямував на допомогу ЗСУ і ТРО близько 18 мільйонів гривень.

Ми є інфраструктурним оператором, який забезпечує зв'язок для ЗСУ, соціальних і адміністративних об'єктів. Ми щільно й ефективно співпрацюємо з ДержСпецЗв'язком, виконуючи відповідні завдання. Часто наші працівники працюють безпосередньо під захистом воїнів ЗСУ.

У тісній співпраці з Фондом Ріната Ахметова ми реалізовуємо соціальні та гуманітарні проєкти, використовуючи наші будівлі у західній частині України. Так у низці міст ми вже організували приміщення для понад 200 осіб – у них живуть евакуйовані співробітники із сім'ями. Процес збільшення кількості таких приміщень триває.

Наскільки збільшилося навантаження на мережі компанії? Ваші рекомендації абонентам, щоб знизити його.

Навантаження досягає пікових значень насамперед у зв'язку із пошкодженнями інфраструктури. Ми були вимушені обмежувати швидкість доступу для приватних абонентів у низці областей, щоб надати пріоритет сервісам ЗСУ та важливим об'єктам інфраструктури. Зараз такі обмеження залишаються лише у кількох областях.

Фіксована телефонія не має таких обмежень і працює досить стійко.

Чи є спеціальні пропозиції для клієнтів у воєнний час? Чи передбачаються якісь можливості хоча б тимчасового збереження послуг для абонентів, які не можуть сплатити за поточні рахунки?

Від початку війни ми не відключаємо абонентів, які не змогли вчасно заплатити, надаємо послуги у кредит. Але водночас переконливо просимо всіх, хто має можливість оплатити, зробити це. Необхідно підтримувати фінансову стабільність компанії, щоб ми могли робити наш внесок у справу спільної перемоги.